Schrijf u in voor de nieuwsbriefSchrijf u in voor de

Nieuwsbrief

 

Mail onsMail ons op

info@leerpuntadd.nl

 

 

homeRondleiding:

1, 2, 3, 4, 5, 6

 

 

Database

Team

Home

Leerpunt ADD nu weten we het wel logo
Like ons op Facebook: @LeerpuntADD
Volg ons op Twitter: @LeerpuntADD

← Terug naar doe mee

Home - Database - Team - Twitter - Facebook

 

©2016 Leerpunt ADD - Laatst bijgewerkt: maart 2018

Toekomst

 

bijeenkomstBijeenkomst op zaterdag 20 januari 2018 in Utrecht

 

Eindelijk! Na ruim een jaar alleen online te hebben bestaan, was dit het eerste dat we in het echte leven organiseerden. Op deze pagina hebben we reacties van de aanwezigen verzameld. Uiteindelijk waren we met 33 mensen.

 

 

Anonieme feedback

 

Veel bezoekers gaven aan het einde van de dag hun mening door een anonieme enquête in te vullen. We hebben een selectie gemaakt omdat sommige punten dubbel genoemd werden. Ook hebben we hier een paar suggesties weggelaten over de film, maar we gaan daarmee zeker aan de slag!

 

 

penAndere reacties

 

Sommige bezoekers hebben ons een bericht gestuurd met wat zij van de bijeenkomst hebben gevonden. Ook verscheen er een verslagje in het magazine van Impuls&Woortblind. Die reacties zijn onderaan → te vinden, samen met een kleine evaluatie door ons zelf.

FAQ

 

Doe mee

Nieuws

 

agendaPraktische informatie

 

Wanneer: zaterdag 20 januari 2018

13:00 - 17:00

 

Waar: Kargadoor, Utrecht

 

Prijs: rond de €15,- naar draagkracht

 

Deze eerste bijeenkomst was bedoeld voor alle geïnteresseerden, waaronder:

 

mensen met AD(H)D,

partners, familie of vrienden van mensen met AD(H)D,

hulpverleners, onderwijsmedewerkers en andere professionals.

“De eerste bijeenkomst van Leerpunt ADD”

 

Ik weet niet meer hoe ik van de bijeenkomst op de hoogte kwam maar het leek me interessant voor mij en mijn zoon met ADD (18). Sinds een paar jaar weten we dat mijn zoon ADD'er is. Per toeval stuitte ik toen op een boekje waarin ik mijn zoon precies herkende. Het is fijn om te weten hoe het heet waar je als ouder en kind steeds maar tegenaan loopt. Maar dan?

 

Deze middag in Utrecht bracht veel herkenning voor mijn zoon. Ook erkenning voor zijn manier van doen. Er werden veel ervaringen uitgewisseld en gedeeld. Het is zo fijn te merken dat je niet de enige bent. Ook dat wat je jarenlang naar je hoofd hebt gekregen gewoon niet klopt. Als ADD'er ben je niet dom en lui. De film die getoond werd laat op een heldere manier zien hoe het zit met de executieve functies van iemand met ADD. De wil is er wel maar ergens in de grijze massa gaat het ongewild mis.

 

Mijn zoon en ik hebben twee workshops gedaan: het spel Een steekje los? en over hoe je kunt ordenen via geeltjes. Het spel met daarbij de specifieke uitbreidingsset AD(H)D ziet er mooi vormgegeven uit. Het spel heet Een steekje los? en de eerste vraag was hoe je het vraagteken zou kunnen zien. De vragen uit de diverse categorieën nodigen uit om over eigen ervaringen te vertellen. Delen mag maar moet niet. Ik merkte dat ook al ken je elkaar niet door het spelen er een soort band ontstaat. De uitspraak van Plato: 'Je leert iemand beter kennen door een uur spelen, dan door een jaar praten' klopt ook wel. Spelen brengt ondanks de problematiek een soort vrijheid, openheid en blijheid.

 

agendaTijdens de workshop met de geeltjes brainstormde iedereen over een samen te geven feestje. Per geeltje mocht er een woord geschreven worden. De woorden werden gecategoriseerd en nu was het mogelijk om fysiek een volgorde te bepalen en prioriteiten te stellen. En weer aanpassingen te maken. Deze manier van in stappen aanpakken kan helpend zijn bij zeer veel activiteiten.

 

Het Leerpunt ADD is een geweldig initiatief van Alex Steenbreker en haar team want deze middag maakte ook duidelijk hoeveel er nog onbekend is. Dat er nog ontzettend veel werk te doen is. Als net beginnende kindercoach in een gebied waar nauwelijks particuliere en kleinschalige hulp te vinden is voor kinderen is er misschien ook een rol voor mijzelf weggelegd. Dat je anders denkt en doet wil niet zeggen dat je er niet bij hoort. Het is volkomen onnodig om een laag zelfbeeld te krijgen omdat je ADD hebt. Wat zou het mooi zijn om het juist als je kracht en kwaliteit in te gaan zetten!

 

Ik hoop dat dit het begin was van nog veel meer meetings.

 

Mirjam Leijten

!Wat vond u het beste aan de bijeenkomst?

- De interactieve vorm van de sessies

- Het beste van de bijeenkomst vond ik de film over de executieve functies

- Dat er verschillende onderwerpen aan bod kwamen

- De reacties en interactie tussen mensen

- Informatief en inspirerend

- Ik vond het spannend om te komen maar het was super goed geregeld/georganiseerd

- Het ophalen op het station was heel fijn

- Ik voelde me welkom, de sfeer was prettig

 

Heeft u een tip voor ons, zodat we een volgende bijeenkomst kunnen verbeteren?

- Zorgen voor meer rust/minder geluid in de ruimte/meerdere ruimtes huren

- Meer tijd om verschillende workshops te volgen

- Sprekers organiseren/inhuren

- Meer aan het tijdschema houden ofwel deze geheel loslaten

 

helicopterWat vond u van de film?

- De inhoud was helder

- Het ondersteunen van wat je zegt met beeld

- Het ter plekke schrijven/maken van de mindmap helpt om te oriënteren

- Duidelijk en goed onderwerp, het was heel herkenbaar

- De mindmap leent zich ook goed voor een interactieve versie, hieraan kan je denken aan praktische links en filmfragmenten gekoppeld aan de verschillende onderdelen

 

Heeft u nog opmerkingen?

- Lekker bezig, ga zo door! Fijn om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen.

- Het was fijn om erbij te zijn

- Ik kom zeker een volgende keer weer, bedankt, het was top!

- Ongelofelijk bedankt voor een, voor mij, bijzondere middag

- "Gewoon" verder gaan. Knappe prestatie, mooi gedaan. Ik voelde in korte tijd veel verbinding, iedereen mocht er zijn.

- Super bedankt voor de organisatie, de website, alle tijd, aandacht en moeite. Jullie zijn pioniers!

Een Steekje Los? Uitbreidingsset ADHD en ADD

penSessie A: ordenen met geeltjes is supermakkelijk

 

In de anonieme enquête stonden ook vragen over de workshop ‘ordenen met geeltjes is supermakkelijk’, die gegeven werd door Margrietha Konstapel (pseudoniem).

 

Wat vond u het beste aan de workshop die u gevolgd heeft?  

- Het direct laten ervaren hoe geeltjes kunnen helpen

- Er werd mooi contact gelegd

- De meeste mensen kwamen voldoende/veel aan het woord

- De helderheid

- Het gebruik van praktijkvoorbeelden was heel fijn

- Herkenning en suggesties uit de groep

- Nieuwe invalshoek op een bekende techniek

 

boomHeeft u een tip voor zo’n workshop op een volgende bijeenkomst?

- De volgende stap ook meenemen, echt zelf aan de slag gaan met je planning

 

penSessie B: Een Steekje Los?

 

In de anonieme enquête stonden ook vragen over het spel Een Steekje Los? dat begeleid werd door Sarah Minck en Sanne, die beide al ervaring hebben met het spel via hun vrijwilligerswerk voor de LSZ. Het werd gespeeld met de uitbreidingsset “ADD en ADHD” die we van de Bagagedrager kregen.

 

Wat vond u het beste aan het spel 'Een Steekje Los?' dat u gespeeld heeft?

- Het in contact komen met elkaar

- De openheid van de deelnemers

- Dat je door middel van het spel over ADD in gesprek raakt

- De vragen en gesprekken die eruit voortvloeiden waren super

- De gezelligheid

- Het bespreken van verschillende ervaringen

- Het spel bracht een fijn gesprek op gang

- Verschillen tussen deelnemers mochten er zijn

 

Heeft u een tip voor zo’n spelsessie op een volgende bijeenkomst?

- Een wat kleinere groep zodat je vaker aan de beurt komt

- De kennisvragen waren niet heel sterk

- Er mag wat meer doorgevraagd worden

penSessie C: wat zegt een eerste indruk?

 

In de anonieme enquête stonden ook vragen over de speeddate, die begeleid werd door Janine Batterink. Echter, deze speeddate werd al snel meer een soort kringgesprek, omdat er weinig deelnemers waren. Misschien waren we vergeten te vermelden dat de date niets romantisch had...

 

Wat vond u het beste aan de speeddate waar u aan meegedaan heeft?

- Het was een leuke manier om je snel veilig en op je plek te voelen

- Er was snel herkenning en hierdoor ging het gesprek snel de diepte in

- De openheid van de gesprekspartners

- Het verplicht moeten praten

- De openheid van mijzelf heeft mij door deze opstelling verbaasd, het heeft me een zeer voldaan gevoel gegeven

- De kleine groep

- In gesprek raken met mensen waar ik anders niet mee gepraat had

 

microfoonHeeft u een tip voor zo’n speeddatesessie op een volgende bijeenkomst?

- Meer aandacht voor het roulatieproces

- Gespreksstarters op papier met bijvoorbeeld drie vragen waar je zelf uit kan kiezen

- De gespreksstarters mogen wat meer gestuurd, bijvoorbeeld 'vertel eens over…'

- Zorgen voor een grotere groep zodat je vaker en sneller doordraait

penSessie D: de toekomst van Leerpunt ADD

 

In de anonieme enquête stonden ook vragen over de meedenksessie, die begeleid werd door Alex Steenbreker.  

 

Wat vond u het beste aan de meedenksessie waar u aan meegedaan heeft?

- Goed dat er uitgenodigd wordt tot meedenken

- Het was heel interessant om te zien dat iedereen op een unieke manier (mee)denkt

- Het was erg leerzaam

- De gedrevenheid van de deelnemers

- Ik raakte veel afgeleid maar de passie van de deelnemers was wel een positief punt

- Dat er veel ruimte was voor inbreng

- Ik was blij dat de groep niet heel groot was

 

lampje ideeHeeft u een tip voor zo’n meedenksessie op een volgende bijeenkomst?

- Alex leidde het gesprek maar heeft zelf ook een inhoudelijke mening en plan voor de site. Hier is op zich niets mis mee maar dit lijkt me lastig te combineren (sturend?)

- De ideeën misschien een volgende keer noteren op een white-board? Dit is wat overzichtelijker.

- Er mag wat meer sturing zijn van de gespreksleider, eventueel dingen samenvatten of mensen afkappen

- Zorgen voor een betere verstaanbaarheid

- Iets meer duidelijkheid in wat je uitgangspunt is en waar je naar toe wil

Een Steekje Los? spelsessie 1

klokProgramma

 

12:30 - wandelgroep vertrok vanaf Utrecht Centraal Station

 

Vanaf 12:45 - aanwezig in de Kargadoor

 

Première van de korte informatieve film ‘Over executieve functies: de schakels tussen willen en uitvoeren’, naar het gelijknamige artikel →

13:35 - nabespreking: vragen, opmerkingen, ideeën, discussie, etc.

 

eerste sessieronde, pauze

tweede sessieronde, pauze

 

16:30 - enquête invullen, napraten

 

 

Sessies

 

Er werden vier verschillende sessies aangeboden, allemaal met andere aandachtspunten.

 

Bezoekers konden aangeven welke twee sessies zij het liefst wilden volgen. De meeste animo was voor de workshop, maar het spel zat sneller vol door een lager maximumaantal deelnemers.

In de pauze praten 1 - foto Sanne Steenbreker
Een Steekje Los? spelsessie 2 - foto Sanne Steenbreker
Meedenksessie - foto Sanne Steenbreker

“Beste Alex, Janine,”

 

Ik wil jou en de rest van het team nogmaals bedanken voor een mooie middag afgelopen zaterdag.

 

microfoonHet was vooral voor mij bijzonder, omdat ik niet kan herinneren zo vrij met mensen te hebben gesproken en zeker niet met onbekende. Dank daarvoor Janine aangezien jij het gesprek tijdens de speeddate, in onze sessie waren we maar met zijn drieën, zo goed hebt begeleid. Als de mindmap en de bijbehorende film online staat zal ik deze zeker met mijn vrouw bespreken om haar beter uit te kunnen leggen wat er in mijn hoofd gebeurt. Er gebeurt een hoop, maar vind er maar eens woorden voor ;-).

 

Nogmaals bedankt en hopelijk tot de volgende bijeenkomst.

 

Met vriendelijke groet,

 

Rutger

voetstapje“Mijn verslagje van de bijeenkomst”

 

Zoals meestal, ga ik zonder verwachtingen, maar nieuwsgierig naar een bijeenkomst. De eerste bijeenkomst van het leerpunt heb ik gelezen op facebook, dus nu ben ik helemaal benieuwd, al stellen de workshop's me een beetje gerust over eventueel beginnersgeklungel.

 

Ik ben een beetje laat, dus val binnen midden in de film. Wat ik nog kan volgen van de film klinkt boeiend en serieus en ik hoop het nog snel een keer helemaal te zien. Na een korte pauze sluit ik vol verwachting aan bij de eerste workshop-ronde het spel een steekje los. De opzet is voor mij geslaagd, ik denk dat dit een goede manier is om op ontspannen wijze gesprekken/discussies op gang te laten komen en informatie uit te wisselen.

 

Hierna volgt een pauze waarin ik Alex heb ontmoet en even een persoonlijk gesprekje heb gehad. Tussen de workshop's door heb ik de boekenhoek bekeken, fijn om de verschillende boeken even door te bladeren en voor mezelf een goede indruk te krijgen.

Bij de tweede workshop sluit ik aan bij het meedenken over de toekomst. Vooral de diversiteit in de groep en ook de uiteenlopende ideeën vielen mij op, hier heb ik zelf ook van geleerd en informatie opgedaan.

 

fruitGedurende de hele bijeenkomst was er volop koffie en thee beschikbaar. Het fruit was even onduidelijk, maar arriveerde alsnog. Na het invullen van de enquete en het ontvangen van de goodie-bag ben ik met een van de deelnemers terug gewandeld naar het station waarmee ik onderweg nog heerlijk door gebabbeld heb. Voldaan en moe plof ik 's avonds op de bank en bekijk ik de inhoud van de goodie-bag. Het is voor mij een heel leuk samengestelde goodie-bag, veel informatie, wat leuks/lekkers en herinneringen aan de workshop's.

 

Toppie en ga zo door!

 

Groetjes,

Monika

 

PS mooie manier van kaartverkoop, logisch voor de kosten en goed uitgelegd

lampje ideeVoor ons was het ook heel leerzaam

 

Wij vonden het zelf een hele geslaagde middag. De enthousiaste reacties van deelnemers, inclusief alle ideeën, zijn voor ons als team heel erg waardevol. Bedankt daarvoor!

 

Voor een volgende bijeenkomst nemen we ons voor om een aantal dingen anders te doen. De belangrijkste punten zijn:  

 

Met meerdere sessies tegelijk zijn meerdere ruimtes nodig.

Er was onduidelijkheid over wanneer er nog kaarten gekocht konden worden. Voor een aantal mensen maakt dat beslissen lastig.

Als we meer foto’s willen, moeten we iemand inschakelen die zelf niet meedraait met het programma, in plaats van meerdere mensen te vragen die het allemaal (te) druk hebben.

De verdeling over de sessies was niet heel gelijkmatig, waardoor de speeddate niet echt een speeddate was. We hadden het programma kunnen aanpassen toen dit duidelijk werd.

45 minuten voor een sessie bleek redelijk kort en we hielden ons mede daardoor niet aan het tijdschema. Mensen die baat hebben bij weten wat hen te wachten staat, hebben hier misschien last van gehad.

 

 

En heeft die meedenksessie nog iets opgeleverd?

 

Zeker. Daarover volgt binnenkort meer. Iedereen die het leuk vindt om betrokken te blijven of te raken, is welkom om mee te denken en mee te doen. Als u geen uitnodiging van ons ontvangen hebt, stuur ons dan een bericht (info@leerpuntadd.nl). Binnenkort vullen we de mogelijkheden op de pagina Doe mee → ook aan.

 

 

helicopterWanneer komt de film online?

 

Die staat inmiddels online! Hij is op de themapagina executieve functies → te vinden.

In de pauze praten 2 - foto Sanne Steenbreker